Thursday, August 24, 2006

bird watching




yesterday, when i'm on my way to work, i saw an eagle resting on the lamp pole nearby jln duta toll. penat kut..o he feels that it is not safety for him to fly because of the jarak penglihatan semakin bekurangan. big greyish eagle..besaq tau..

after afew sec, melepasi bukit2 along hiway jln duta, there's a clear view of desapark city, and some part at kepong, cannot be seen dalam jarak 100km. as usual after passing that area, u'll c the bukit, which is part of FRIM, clearly. the greeny and the greyish bukit berbalam-balam tu, bole dilihat dari jauh...tapi la, x dpt dah...

nak bernapas skrg pun agak sukar dan aku rasa semput aku semakin lama semakin bertambah. cemana bleh jadi 'gu tu ha?

berbalik pada cerita bird watching...aku suka tgk burung atau spesis mergastua bernama helang. bukan sebab aku penah duk langkawi, tapi masa aku p kuching dan masa kecik2 dulu mmg aku suka tgk langit...di tambahkan lagi, aku suka gak lagu, I Believe I can Fly'. inspirasi tu...sebab tu aku tak kalut bila naik kapai terbang...mulut cabul lagi ada..macam2 duk pikiaq dlm kpala ni...macam filem Final Destination dulu tu...hehee...

pernah dgr lagu dewa tajuk 'Elang'? sapa suka dewa mesti pernah dgr...biasa jer.
apa special nya helang ni?
macam mana aku buleh suka?
dulu..masa aku darjah satu, dlm buku sejarah sekolah agama, ada gambar burung ababil..semestinya burung ababil tu pembawak batu dari gunung masa perang al fil..tapi di ilustrasikan dlm buku itu, rupanya mcam helang. so fikiran anak kecil..wah hebat lah burung ni..nasib baik tak tanya ustazah..."Buraq tu mcm mana rupanya?"...ustazah kata...Nabi Muhammad SAW sj yg tau...
yes..baru aku ingat, seumur hidup aku, pernah tgk 5 spesis helang yg berbeza dlm satu hari...(mcm hebat jer bunyi!) ye lah masa tu buat site planning untuk pulau carey...depa nak cadangkan Eagle Sanctuary...sbb dkt situ bnyk Helang. Spesis yg dudk kat bukit, kwsn kelapa sawit dan laut. byk lah...

yang nyata nya..burung2 nih dah nak pupus..dan aku..rasa paling x pupus..yg duk ada di dataran lang tu..hahaha..hawk-falcon-eagle-helang-lang

No comments: